De Vierdaagse van 2017 is voorbij
Graag tot volgend jaar!

Altijd dezelfde voorbereiding

Door Rolf Breemes
31 december 2009om 12:07 uur

 

De voorbereiding is voor elke tocht  hetzelfde. Altijd op tijd naar bed. Of dit nu voor een tocht van 20, 30 of 40 km is. Rust is geboden. 's Avonds zorgen we dat alles klaar is. Brood gesmeerd, tas ingepakt en de spullen die we nodig hebben liggen op tafel klaar. Die spullen zijn: wandelboekjes, wandelhorloge, stappenteller, fotocamera, mobieltje en wandelpet. Ook onze wandeloutfits liggen klaar om de volgende morgen te worden aangetrokken. Zo voorkom je echt stress als je 's morgens weggaat. Ook afgelopen zaterdagochtend was het weer heerlijk om zo op stap te gaan. Alles gereed en geen ergernis omdat iets niet te vinden was of niet klaar lag.

Ochtendritueel
Elke morgen voordat wij weggaan, smeren we onze voeten in met Gehwohl voetencrème. Dat doen we al jaren zo. Als ik lange afstanden loop tape ik ook de bal van mijn voeten en de hiel af. Voor tochten onder de 25 km doe ik dat niet. Maar dat is aan iedereen zelf. Na deze handeling gaan we op stap. Naar Holten dus. Wandelen in de Holterberg. Het hele verslag van deze wandeling is terug te vinden op www.niezoznel.nl. Ik vind het erg belangrijk om het plezier weer te geven van onze wandelingen. Dat probeer ik te doen door wat leuks te schrijven over de tocht en foto's en filmpjes op onze weblog te plaatsen en de Holterberg is echt een prachtig wandelgebied.

Rust(ig aan)
Voor beginners is 20 km nu wellicht nog even te ver. Toch lopen we eigenlijk een rustig tempo wat past bij onze naam. Na een uurtje te hebben gelopen nemen we rust. Na de rust lopen we een ronde van 10 kilometer, om daarna weer een rust te nemen. Als je 10 km loopt, dan volstaat één rust na 5 km. Ook is het is altijd goed om na een tocht als deze even lekker te gaan zitten. Effe bijkomen voordat je weer naar huis gaat. Daar wacht een lekkere warme douche en schone kleren.

Mijn advies
Blijf gewoon je eigen tempo lopen, dat is mijn advies. Niezoznel, maar we halen het daardoor elke keer wel! Er zijn altijd wandelaars die sneller gaan. Da's prima. Ieder op zijn eigen wijze. Belangrijk is ook dat je blijft drinken. Als je veel zweet is het belangrijk dat je het vochtgehalte op peil houdt. Wij drinken altijd gewoon water. Nemen tussendoor druivensuiker, Lacrisal (waar zout in zit) en eten wat fruit.

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • NGS
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis