Nog
21
dagen tot
de vierdaagse!




Meest voorkomende blessures

31 december 2009om 12:03 uur

 

Een goede voorbereiding is het halve werk, zeker voor de Vierdaagse. Andere leden van het begeleidingsteam gaven al vele tips, zoals over materialen, trainingsopbouw, etc. Maar blessures kunnen toch op de meest ongelegen momenten ontstaan, zo ook voor mij. Ik werd geconfronteerd met een hardnekkig heupprobleem, waardoor ik helaas niet kan deelnemen aan de 93e Vierdaagse. Een moeilijk besluit!

Blessures zijn niet altijd te voorkomen
Luister goed naar je lichaam en onderneem op tijd actie om verergering van een blessure te voorkomen, zodat je straks goed getraind en zonder blessures aan de Vierdaagse van Nijmegen kunt beginnen. Houd je eigen wandeltempo aan en laat je niet forceren door met anderen in een hoger of lager tempo mee te gaan. Probeer ook regelmatig te wisselen van weghelft tijdens een wandeltocht. Een meerdaagse wandeltocht zal zijn invloed hebben op de spieren (verzuring) en een massage kan daarbij verlichting geven. Indien de belasting te groot wordt kunnen pezen geïrriteerd raken en kunnen er blessures ontstaan zoals hierboven beschreven. Ondanks een goede voorbereiding kun je niet altijd voorkomen dat er blessures ontstaan die van grote invloed kunnen zijn op het behalen van die eindstreep op de vrijdagmiddag in Nijmegen. Een goede trainingsopbouw, de juiste kleding en de juiste voeding dragen allemaal bij aan het behalen van die eindstreep. Daarnaast spelen persoonlijke omstandigheden, parcours en weersomstandigheden (denk aan een paar jaar terug met de extreme hitte) ook een grote rol bij het behalen van je doel. Hoe goed voorbereid dan ook, toch kun je een blessure oplopen.

Handleiding blessures
Naast blaren en spierpijn kunnen er ook andere blessures ontstaan. Het is van belang als men er vroegtijdig op geattendeerd wordt en er naar handelt. Deze specifieke wandelblessures heb ik beschreven in een handleiding voor de massageteamleden tijdens de Vierdaagse. Naast een beschrijving van die specifieke blessures worden er in dit boekwerkje ook enige tips gegeven over hoe je deze blessures zou kunnen voorkomen en wat je aan die blessure zou kunnen doen.

Het betreft o.a. een beschrijving van de volgende blessures:
• Achillespeesblessure
• Scheenbeenirritatie
• Illiotibiaal bandfrictie syndroom (knieband problematiek)
• Fasciitis plantaris (voetgewelf)
• Stressfractuur (voet)
• Plantaris Hypertonie

Categorie: Lichaam & geest

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • Hi-Tec
  • NGS
  • Vitalinq begeleiding
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis
  • VGZ