De Vierdaagse van 2017 is voorbij
Graag tot volgend jaar!

Wandelblessures

Door Rolf Breemes
25 maart 2010om 16:57 uur

 

Als ik zo de laatste 6 jaar bekijk dan hadden we in onze wandelgroep de volgende blessures: kuitspierscheuring, scheenbeenirritatie (Shin Splint), blaren, scheurtje in hamstring, rugklachten, knieklachten, enkelklachten, zonnesteek , warmte uitslag, marsbreuk en spierpijn natuurlijk. Een hele diversiteit aan klachten, die erg hinderlijk zijn tijdens het wandelen.

Kuitspierscheuring
Mijn eerste Vierdaagse lipe ik met een scheurtje in mijn rechter kuitspier. De fysio had mijn kuit één dag voor de 4Daagse getaped waardoor deze iets werd gelift. Daardoor kon ik verder wel goed lopen. Rust is eigenlijk geboden, maar wat doe je als je met de Vierdaagse bezig bent? Traumeel zalf bleek de pijn ook enorm te verlichten. Gelukkig was het scheurtje niet al te groot en heb ik, door mijn tempo iets te verlagen, de Vierdaagse kunnen uitlopen.

Scheenbeenirritatie
Ina had tijdens onze eerste Vierdaagse in 2004 erg veel last van een scheenbeenirritatie (Shin Splint). De pijn zit op de plek van de aanhechting van de onderbeenspieren op het scheenbeen. Haar been was opgezwollen, rood en verschrikkelijk pijnlijk. Op de vierde dag wilde ze eigenlijk eruit stappen, maar heeft ze met behulp van Ibuprofen de laatste kilometers toch uitgelopen. Achteraf was het beter geweest om met deze blessure te stoppen met lopen, want het herstel heeft na die Vierdaagse heel erg lang geduurd.

Blaren
Marieke had in 2007 heel veel blaren. Ze had haar voeten afgeplakt met tape, waaronder blaren waren ontstaan. Na de tweede dag trok ze de tape in één keer van haar voet. De blaren gingen mee en dus ontstonden er ontvelde blaren. Die zijn echt heel erg pijnlijk! Het Rode Kruis op de Wedren heeft haar voet wel weer afgeplakt maar de pijn was ondragelijk en ze viel uit! Dus bij afgeplakte voeten nooit de tape eraf trekken. Zelf ga ik altijd eerst douchen, waardoor het tape wat weker wordt en haal dan de tape voorzichtig van mijn voeten af. Dan gaat het stukken beter. Als de EHBO je voeten heeft afgeplakt laat dan het tape er voor de rest van de Vierdaagse op zitten. Bij twijfel tape altijd laten zitten, of ga naar de EHBO om die ernaar te laten kijken!

Rugklachten
Van rugklachten hebben we allemaal wel eens last gehad. Wij proberen dan ons schema iets aan te passen bij trainingen. Gaan dan minder kilometers lopen. Tijdens de Vierdaagse gaat het tempo wat omlaag om zo je rug wat meer te ontzien. Ook smeren we me Traumeel zalf, wat weer verlichting geeft. Ook Perskindol helpt goed. Verder doe ik tijdens een rust rek en strek oefeningen, om de spieren in mijn rug weer wat losser te krijgen.

Knie- en enkelklachten
Knie- en enkelklachten kunnen ontstaan door overbelasting maar ook door verkeerd schoeisel. Na een jaar lopen begint de demping van de zool wel veel minder te worden. Eigenlijk is het beter om dan gelijk nieuwe schoenen te kopen. Goede schoenen zijn essentieel voor een wandelaar. Bij knie en enkelklachten smeer ik nooit met zalf, maar gebruik een enkel- of knieband ter ondersteuning.

Zonnesteek
Ik heb ooit één keer een zonnesteek opgelopen tijdens een hele hete Falconwalk. Pet op mijn hoofd, maar te weinig gedronken en mijn nek niet bedekt. Dat was een domme fout van me. Ik was er echt heel erg doodziek van. Dus bij hitte, zet iets op je hoofd en bedek je nek! Drink veel en zorg voor aanvulling van suiker en zout. Neem regelmatig druivensuiker en Lakrisal! Rust ook vaker en gebruik ook een goede zonnebrandolie of melk.

Warmte uitslag
Aan warmte uitslag kun je niet zoveel doen. Ina gebruikt altijd Aloë Vera wat verkoeling geeft en erg aangenaam is.

Spierpijn
Tegen spierpijn gebruik ik een zalf die ik laat maken bij de apotheek. Het is "100 gram Diclof-na 1% in Carbom. Gel" (1,000 g Diclofenacum Natrium, 99,000 g Carbomeerhydrogel 1% FNA). Het ziekenfonds vergoedt deze zalf overigens niet.

Voeten
Ik tape de bal van mijn voeten en mijn hiel af. Gebruik daar Leukoplast 3 cm breed tape voor. De rest van mijn voet smeer ik in met Gehwol voetcreme en na een tocht smeer ik er Gehwol voetfris balsem op. Dat verkoelt enorm en is een weldaad voor je voeten.
Gera kreeg vorig jaar tijdens de derde dag van de Vieraagse last van pijn onder haar voet. Wij adviseerden haar toen te stoppen om haar voet rust te geven. De laatste dag stond ze echter wel aan de start. Met veel pijn en moeite haalde ze de finish, maar de pijn in haar voet speelt haar nu nog parten en ze wordt nog steeds behandeld aan haar voet. Wijsheid was dus geweest te stoppen!

Bacteriële wondinfectie
Vorig jaar kreeg ik de laatste dag erg veel last van een wond op mijn linker onderbeen. Er bleef maar vocht uit lopen en er ontwikkelde zich blaren met daarin geel wondvocht. Omdat ik niet meer kon lopen kreeg ik na de Vierdaagse van de huisartsenpost antibiotica en een week later was mijn onderbeen genezen. Mijn advies: Als je wondjes e.d. aan je lichaam hebt wees dan voorzichtig. Krab je iets kapot kan er zomaar troep in dat wondje komen met alle gevolgen van dien. Tegenwoordig neem ik desinfecterende handgel mee, waarmee ik mijn handen zeer regelmatig mee "was".

Als je wat hebt, luister naar je lichaam! Wandelen is leuk, maar je lichaam moet wel langer mee dan één Vierdaagse.

 

Via Vierdaagse was niet mogelijk geweest zonder:
  • 4Daagse
  • Albron
  • NGS
  • De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) is er voor alle wandelaars
  • Rode Kruis